Als je online iets besteld, is een track and trace erg handig om te hebben. Met een track and trace-code kun je namelijk jouw pakket in de gaten houden. Maar, hoe gebruik je eigenlijk een track and trace-code? Hieronder vertellen we je stapsgewijs hoe je deze code kunt gebruiken.

Wat is track and trace?

Een track and trace-code krijg je opgestuurd nadat je iets online hebt besteld. Je wil natuurlijk weten waar jouw pakket zich bevindt én wanneer het pakket bij jou thuis wordt afgeleverd.

Met een track and trace-code kun je jouw pakket dus in de gaten houden. Deze code bestaat uit een aantal cijfers en letters en is verbonden met jouw pakket. Overigens kun niet alleen jij het pakket in de gaten houden, maar ook de bezorgdienst kan jouw pakket in de gaten houden met de code. 

track and trace

Stappenplan hoe je een track and trace-code gebruikt

Hoe je jouw pakket kunt volgen met een track and trace, zetten we hieronder voor je op een rij.

1. Mail checken

Het eerste dat je moet doen, is jouw mail checken. Als je iets bestelt, krijg je een mail van het bedrijf waar je iets op hebt besteld. In deze mail kan de track and trace-code ook al vermeld staan. Houd er wel rekening mee dat dit niet per se zo hoeft te zijn. Je kunt namelijk ook de track and trace-code in een mail krijgen, die je later krijgt van de bezorgdienst. In de mail van de bezorgdienst staat vaak al wel de track and trace-code vermeld.

2. Track and trace-code opzoeken

Als je de mail hebt gekregen waar een track and trace-code in staat vermeld, kun je op de track and trace-code klikken. Je kunt natuurlijk ook naar de site van de bezorgdienst gaan en hier de track and trace-code handmatig overnemen. 

3. Informatie ophalen met track and trace-code

Als je de track and trace-code hebt ingevoerd, kun je vervolgens informatie ophalen van jouw pakket.

Houd er rekening mee dat er vaak pas informatie beschikbaar is als jouw pakket onderweg is. Als je wel informatie kunt zien over jouw pakket, kun je meerdere dingen zien. Zo kun je bijvoorbeeld controleren of jouw pakket al is aangekomen in het dichtstbijzijnde sorteercentrum

Ook zal er al informatie in kunnen staan over wanneer jouw pakket wordt bezorgd: denk hierbij aan de dag van de bezorging en het tijdslot dat hieraan verbonden zit. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw pakket de volgende dag wordt bezorgd tussen 10.00 uur en 18.00 uur. Als er meer informatie beschikbaar is over het pakket, zou het ook kunnen zijn dat je een tijdslot ziet van maar twee uur. Zo weet je precies op welk tijdstip je thuis moet zijn om jouw pakket aan te kunnen nemen. Ideaal, dus. 

4. Eventuele voorkeuren doorgeven

In de track and trace-code kun je ook eventuele voorkeuren doorgeven. Je kunt bijvoorbeeld vermelden waar het pakket bezorgd moet worden. Denk aan een plek rondom de woning waar het pakket veilig kan worden neergelegd, zoals een beschutte plek in de tuin.

Komt de dag waarop het pakket wordt bezorgd toch niet helemaal uit? Dan kun je ook doorgeven dat het pakket bij een bezorgpunt moet worden bezorgd, zoals een winkel of een pakketautomaat, of bij de buren. Je kunt ook aangeven dat het pakket toch op een ander moment moet worden bezorgd.

Houd er wel rekening mee dat dit soort wijzigingen wel afhankelijk zijn van waar het pakket zich bevindt. Het kan dus ook zijn dat je dit soort wijzigingen helemaal niet meer kunt doorvoeren. Ook is het slim om rekening te houden met de tijden van de postbezorging.

Veelgestelde vragen over de track and trace-code

Wat is Track and trace?

Track and Trace is een systeem waarmee je de locatie en status van je pakket kunt volgen tijdens het transport. Door een trackingnummer te gebruiken, kun je online de voortgang van je zending volgen.

Hoe vind ik mijn trackingnummer?

Je trackingnummer ontvang je meestal via e-mail of sms van de verzendservice zodra je pakket is verzonden. Het nummer staat vaak ook op je verzendbewijs of factuur.

Waar kan ik mijn trackingnummer invoeren?

Je kunt je trackingnummer invoeren op de website van de verzendservice of in hun mobiele app. Zoek naar een sectie zoals ‘Volg je zending’.

Waarom werkt mijn trackingnummer niet?

Dit kan komen doordat je trackingnummer nog niet actief is, wat kan gebeuren als je pakket nog niet is gescand door de verzendservice. Probeer het later nog eens of controleer of je het nummer correct hebt ingevoerd.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

Voer je trackingnummer in op de website of app van de verzendservice. Je krijgt dan een overzicht van de huidige status van je zending, inclusief de locatie en verwachte leverdatum.

Kan ik mijn zending op een specifieke dag laten bezorgen?

Dit hangt af van de verzendservice en het type verzending dat je hebt gekozen. Sommige diensten bieden opties voor geplande levering of bezorging op een specifieke dag tegen extra kosten.

Wat moet ik doen als mijn pakket vertraagd is?

Controleer de trackinginformatie voor updates over de vertraging. Als je geen informatie vindt, neem dan contact op met de klantenservice van de verzendservice voor verdere assistentie en om mogelijke compensatie te bespreken.

Hoe kan ik een pakket wijzigen of annuleren dat al onderweg is?

Neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van de verzendservice. Afhankelijk van het beleid van het bedrijf kan het mogelijk zijn om je verzoek tot wijziging of annulering door te geven.

Hoe kan ik een probleem met mijn zending melden?

Als je een probleem hebt met je zending, zoals verlies of beschadiging, kun je dit meestal melden via de klantenservice van de verzendservice of via hun website door een klacht in te dienen.

Hoe lang duurt het voordat mijn trackinginformatie wordt bijgewerkt?

De frequentie van updates kan variëren, maar meestal worden trackinginformatie elke paar uur of elke dag bijgewerkt. Het hangt af van de snelheid van de verwerking en het scannen van je pakket door de verzendservice.

Onderverdeeld in:

Verkeer & Vervoer,

Laatste Update: 31 juli 2024